top of page
Search
  • Linse Chantrain

ONTWERP


Een naam plakken op een app of een project is altijd moeilijk. Moet het allesomvattend zijn, of gewoon leuk en origineel klinken? Ikzelf heb ook zeer hard gestruggled met het kiezen van een naam voor mijn app. In het begin plakte ik er de naam “Itsasign” op. Gewoon, omdat ik er anders mijn hoofd te veel over zou breken en geen progress zou maken. Een tijdje paste ik de naam niet aan, omdat ik het zo druk had met het ontwerpen van de app en alles errond, dat ik de naam “Itsasign” al gewoon was. Maar ik wist dat dit nog moest veranderen; de naam heeft geen enkele “wauw-factor”. De zoektocht begon, en in het begin zat ik erg vast met woordspelen en spreekwoorden. Maar al snel merkte ik dat dat allemaal wel erg cliché was. Ik wou er ook zeker niet het woord ‘doof’ inzetten, want dan klinkt het ofwel te negatied, of te geladen. Na alle cliché opties begon ik Latijnse woorden op te zoeken. Ik zocht de Latijnse vertaling op van doof, geluid, woorden, taal, handen, stem etc. Uiteindelijk kwam ik op twee woorden die mooi klonken als ik ze bijeenvoegde, en waarbij de betekenis mooi aansloot bij de functie van de app. De “Voxus”-app was geboren. Voxus komt van de Latijnse woorden voor “Vox”, wat ‘stem’ betekent, en “Manus”, de vertaling van ‘handen’. Een stem geven aan je handen. Dat is de betekenis die ik eraan gegeven heb. Want gebarentaal is in essentie ook het spreken met je handen. De app nodigt mensen dan ook uit om een stem te leren geven aan je handen, en zo gebarentaal onder de knie te krijgen. Deze naam overtuigde me, omdat het mooi en professioneel klint, maar het is ook nog wat mysterieus en je moet de betekenis ervan nog ontdekken. Nu had ik wel een naam voor mijn app, maar hier hoort natuurlijk ook een branding bij. Het logo ontwerp moet mooi aansluiten bij de app en alles moet één mooi geheel vormen. Hier kan u een overzichtje vinden van het proces dat ik aflegde om tot mijn huidige logo te komen.


LOGO

De eerste stap bij het ontwerpen van een logo is de naam vincden, en dat kon ik al van mijn checklist afschrappen. Daarna kon ik beginnen schetsen. Hier komen niet altijd meteen de meest fantastische dingen uit. Ik begin meestal met het schetsen op papier of op mijn iPad met de app Procreate. Hierna ga ik aan de slag met de meest beloftevolle ontwerpen en probeer ik deze om te zetten in een Illustrator File. Natuurlijk draait dit niet altijd uit zoals je het gehoopt of verwacht had, maar uiteindelijk kom je wel uit op een bepaald ontwerp waar je tevreden van bent en kan je dat verder uitwerken. Ik wist dat ik de naam “Voxus” sowieso een prominente plaats wou geven in het logo. Verder dacht ik er al lang aan om er iets van hand illustratie in te steken, om toch de link te maken naar gebarentaal en de naam “Voxus”. In mijn eerste Illustrator ontwerpen koos ik eerst voor een liggend handje, dat deed denken aan iets geven, maar al snel plaatste ik er twee naast elkaar om te zien welk effect dit teweeg zou brengen. De twee handjes aan de uiteindes van de naam vond ik dan weer minder, dus experimenteerde ik even met het samensmelten van de twee handjes, en maakte er één vorm van. Zo leken de handjes ook op de “v” van “Voxus”, wat weer een mooie link legt met de naam van de app. Deze vorm vond ik al interessanter overkomen, dus hier ben ik verder mee beginnen experimenteren. In plaats van de vorm gevuld te laten en bijvoorbeeld te plaatsen aan het begin van het woord, ter vervanging van de letter “v”, ben ik de handjes gaan uitspraren en omtrekken in dezelde gradient die ik als achtergrond gebruik op sommige plaatsen. Daarna corrigeerde ik nog de kleine foutjes en maakte er één vloeiende vorm van. Deze vorm ben ik dan gaan gebruiken als hoofdonderdeel van mijn logo.

Niet alleen staat de vorm voor de letter “V” van “Voxus”; het laat ook zien dat twee handen dichter bij elkaar komen, wat slaagt op het dichterbij brengen van de horende en dove gemeenschap. Verder zijn de handjes natuurlijk ook een verwijzing naar gebarentaal en het praten met je handen zoals de naam het zegt.

BASELINE

De naam had ik dan al wel, maar een baseline zoeken is minstens even moeilijk. In het begin gebruikte ik de zin: “bringing people closer.”, maar hierbij kreeg ik de terechte opmerking dat dit erg vervangbaar was, en dat het voor elk merk zou gebruikt kunnen worden. Ook stond er niet echt iets in dat zou kunnen verwijzen naar de functie van de app, en dat het een service design is voor dove mensen. Dit zou je niet helemaal, maar toch voor een groot deel moeten kunnen afleiden uit de baseline. Na veel zoeken kwamen we dan op de nieuwe verbeterde zin:

“From deaf to hearing and back.” Dit verwijst naar het feit dat de app van de doven uit wordt verspreid, en dat horende mensen zo kunnen ‘teruggeven’ aan de dove gemeenschap. De wisselwerking tussen deze twee groepe zit verscholen in de zin, maar langs de andere kant is het ook niet meteen duidelijk. Dit maakt het mysterieus en catchy. Het lijkt voor sommigen namelijk dat er op het eerste zicht bedoeld wordt dat doven weer kunnen horen en dan weer niet, wat een beetje vreemd kan overkomen. Maar het belangrijkste is dat de zin goed klinkt, mysterieus is, maar toch een groot deel van de uiteindelijke bedoeling van de app omschrijft. Op die manier is het logo minder inwisselbaar en weten mensen meteen dat deze baseline bij het “Voxus” logo en merk hoort.

KLEUR

Qua kleurgebruik heb ik me gebaseerd op de kleuren van mijn app. Hier heb ik kleuren gebruikt die kalmte uitstralen, zodat de gebruiker zich kan focussen op de woorden en het onder de knie krijgen van een nieuwe taal, zonder afgeleid te worden door een schreeuwerige of opvallende kleur. Bovendien ben ik in mijn onderzoek artikels tegengekomen die me wezen op de diepere betekenis van kleuren in ontwerp en commerciële zaken. Oranje zou rustgevend werken en blauw zou helpen bij de focus. Deze combinatie vond ik zeker werken in het design van de app, dus wou ik dezelfde kleuren gebruiken bij het logo, zodat beiden zeer goed bij elkaar aansluiten. Ik wil ik één oogopslag kunnen zien dat ze bij elkaar horen.

LETTERTYPE

Voor het lettertype koos ik voor “Creamsicle”. Een relatief onbekend font, maar toch heeft het een betekenis. Omdat dove mensen vaak ook problemen hebben met lezen, en stoornissen zoals dyslexie vaak gepaard gaan met het doof zijn baseerde ik me op het lettertype dat speciaal ontwikkeld werd voor mensen met dyslexie. Zij zouden dit soort letters beter moeten kunnen lezen. Omdat het officiële lettertype voor mensen met dyslexie nogal aan de prijzige kant is, heb ik letter per letter een soort analyse gemaakt en dan gekeken welk lettertype hier mooi bij aansluit en bovendien nog mooi overkomt in het design. Hierbij kwam ik dus uit bij Creamsicle. Voor de baseline koos ik dan weer voor een neutralere font -Helvetica Neue- , zodat het niet te druk werd. De twee houden elkaar zo in balans. Hierbij had ik in mijn eerste tests een te lichte versie van gekozen, want zodra ik het logo op ware grootte had afgedrukt merkte ik dat de letters amper leesbaar waren. Dit heb ik dan ook aangepast in mijn latere versies.

3 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page